Home Reality in business 73% geeft geld uit aan mode in Roblox

73% geeft geld uit aan mode in Roblox

door Anne van den Berg

Volgens onderzoek van Roblox en de Parsons School of Design besteedt 73% van hun Gen Z-gebruikers geld aan mode in Roblox. Ze doen dat om hun individualiteit uit te drukken (47%) of om zich goed te voelen over zichzelf (43%). Ook modemerken als Gucci, Tommy Hilfiger en NARS zien het belang van digitale kleding in en investeren in hun aanwezigheid in Roblox.

Sinds 2006 kunnen mensen ronddwalen in de digitale wereld van Roblox. Volgens het bedrijf gebruiken gebruikers al meer dan tien jaar mode om zich uit te drukken in hun digitale wereld. Samen met kunst- en designinstituut Parsons School of Design interviewde Roblox duizend Gen Z-leden die actief zijn op Roblox en goed bekend zijn met digitale mode in Roblox. Op basis van de uitkomst identificeerde de organisatie vijf modetrends:

1. De invloed van maker communities op mode neemt toe

In 2022 ontwierpen meer dan 11,5 miljoen makers meer dan 62 miljoen virtuele kleding en accessoire-items op Roblox. Dat is minstens 200 keer zoveel makers die kleding en accessoires ontwerpen op Roblox als het geschatte aantal modeontwerpers dat fysieke collecties maakt in de Verenigde Staten.

Een deel van de community zijn wereldwijde mode- en beautymerken, waaronder Gucci, Burberry, Carolina Herrera, Tommy Hilfiger, NARS, Alo Yoga en Karlie Kross. Maar ook metaverse-only modebedrijven zoals DRESSX zijn aanwezig in Roblox.

2. Zelfexpressie en inclusiviteit in digitale mode is essentieel voor Gen Z

De overgrote meerderheid van Gen Z die actief is op Roblox zei in de enquête dat ze hun avatars hebben aangepast. De helft van hen verandert de kleding van hun avatar minstens elke week. In de loop van 2022 hebben meer dan 157 miljoen gebruikers op Roblox al zowel gratis als betaalde items gekocht door de community gemaakte Layered Clothing-items.

Door hun avatar aan te kleden, kunnen consumenten hun individualiteit uitdrukken (47%) en zich goed voelen over zichzelf (43%). Ook het zich uiten met kleding en accessoires in de digitale wereld is belangrijker dan het zich uiten in de fysieke wereld (40%).

Maar niet alleen mode is belangrijk. Ook zijn de diverse opties voor het aanpassen van avatars belangrijk. In de enquête merkten de respondenten het belang op van het hebben van een volledige reeks huidtinten (zei 70%) en een volledige reeks lichaamsmaten (64%), samen met een volledige reeks haarkleuren, texturen en stijlen (70%). Ze vinden inclusiviteit in digitale kledingontwerpen “zeer” of “extreem” belangrijk (70%).

3. Bijna 3 op de 4 Gen Z zegt te besteden aan digitale mode in Roblox

Bijna driekwart zegt geld uit te geven aan digitale mode in Roblox. Ruim dertig procent van de gebruikers zegt dat ze normaal gesproken tot $5 per maand uitgeven. Dertig procent zei tot $10 – $20 per maand uit te geven, terwijl bijna 12% $50 – $100 per maand uitgeeft. Meer dan 1 op de 4 zegt dat ze ergens tussen de $20 en meer dan $100 hebben uitgegeven aan een enkel virtueel item.

Mensen uiten zichzelf door hun avatar-stijl en Roblox-modekeuzes op dezelfde manier als in de fysieke wereld. Meer dan de helft (53%) zegt dat hun stijl verandert op basis van hun stemming of gevoelens op een bepaalde dag. 37% verandert van kleding op basis van waar ze naartoe gaan in de metaverse en wat ze doen. Velen (42%) veranderen van kleding om onmiddellijk een nieuwe aankoop te proberen.

4. IRL-trends beïnvloeden avatarmode (en vice versa)

In ons onderzoek zei 70% van Gen Z dat hun avatars zich op zijn minst enigszins kleden als hun IRL-stijl. Ook zegt 70% dat ze fysieke stijlinspiratie krijgen door hun avatars aan te kleden.

Neem de Barbiecore-trend, die begon op sociale media als onderdeel van de opwinding voor de aankomende “Barbie” -film, of Y2K-nostalgie. De Roblox-gemeenschap haastte zich om deze belangrijke modetrends van 2022 te weerspiegelen, zowel bij het maken van items als hun avatar-styling.

De lancering van de Forever 21 x Barbie-collectie zorgde ervoor dat shoppers enthousiast werden voor hun metaverse avonturen. Daardoor piekte Y2K-trend op Roblox, met totale aankopen van Y2K-gelabelde items van meer dan 188 miljoen vanaf januari tot september 2022.

5. Het prestige van digitale mode neemt toe

Meer dan de helft (58%) van de respondenten vindt een carrière als digitale modeontwerper net zo indrukwekkend of zelfs indrukwekkender dan de rol van een fysieke modeontwerper. Dit aantal groeit aanzienlijk onder mensen die tot $100 per maand uitgeven aan avatar-mode, waarbij 54% zei dat het indrukwekkender is om een ​​digitale modeontwerper te zijn.

Lees hier het hele rapport van Roblox.

Misschien vind je deze berichten ook interessant