Home Reality in beeld ‘Gaat AI de doorbraak van AR/VR versnellen?’

‘Gaat AI de doorbraak van AR/VR versnellen?’

door Gastauteur

Augmented en virtual reality (AR/VR) spreken al jarenlang tot de verbeelding, maar toch heeft deze technologie nog steeds niet het grote publiek bereikt, of tot grote aantallen zakelijke toepassingen geleid. Tot nu toe zijn de beperkt beschikbare applicaties, content en hardware daarvan een belangrijke oorzaak. Wellicht gaan de opkomst van AI, nieuwe Apple Vision Pro en Meta Quest 3 brillen en het toenemend gebruik van BIM en virtual twins dit jaar voor een doorbraak zorgen. Lees hier de laatste ontwikkelingen.

 Hoewel misschien niet voor iedereen zichtbaar, groeit het aantal AR/VR-toepassingen de laatste jaren al gestaag, zowel in de consumenten als zakelijke markt. Een bekende consumententoepassing is gaming, waar AR/VR-brillen voor een levensechte ervaring zorgen. Maar ook het virtueel passen van kleding, experimenteren met je woninginrichting, virtuele reisbestemmingen bezoeken en AR/VR-toevoegingen aan films zijn nuttige toepassingen. In combinatie met de komst van betere en krachtigere brillen kan ook de ontwikkeling van AI het maken van AR/VR-toepassingen en content een flinke boost gaan geven.

In het bedrijfsleven wordt AR/VR al volop gebruikt voor het assembleren en servicen van auto’s, medische operaties, inzichtelijk maken en communiceren over gebouwen en infrastructuurwerken en opleidingen. Een pionier op dit gebied is Dassault Systèmes, dat haar klanten al meer dan 40 jaar in staat stelt om realistische 3D-werelden te creëren om de echte wereld te kunnen verbeteren. Een minder bekend voordeel van AR/VR is duurzaamheid. Denk daarbij aan het overbodig maken van fysieke prototypes en botsproeven met auto’s, door deze te vervangen door virtuele modellen en nauwkeurige simulaties.

Ontwikkelingen op technologiebeurzen

Wie de afgelopen maanden grote technologiebeurzen als de CES in Las Vegas en MWC in Barcelona heeft bezocht, is overstelpt met AI in combinatie met AR/VR-toepassingen. Zo konden bezoekers bij het al eerder genoemde Dassault Systèmes tijdens CES ervaren hoe een virtuele tweeling van het menselijk lichaam kan bijdragen aan het versnellen van innovaties in de zorgsector. Onder andere gerelateerd aan de Living Heart en Living Brain projecten. Met levensechte simulaties, experimenteren en testen in een virtuele omgeving zijn in de zorgsector zowel de innovatiecyclus te versnellen als kosten te besparen.

Ook op de MWC in Barcelona waren er veel AI en AR/VR-ontwikkelingen te zien, mede mogelijk gemaakt door nieuwe generatie AI-pc’s, smartphones, tablets en brillen. Ook werd er al gesproken over de AI verse als opvolger van de metaverse. Welke ‘verse’ het gaat worden voor consumenten is misschien nog niet geheel duidelijk, in de zakelijke markt heten die virtuele werelden al jarenlang BIM en virtual twin. Bouw Informatie Model voor gebouwen en civieltechnische infrastructuur en virtual twin voor de maakindustrie.  Dassault Systèmes liet tijdens MWC zien wat er zoal mogelijk wordt als je 5G, AI en AR/VR combineert.

Ontwerpers en engineers tijd besparen

AI kan ontwerpers en engineers veel kostbare tijd besparen door ze in de ideefase te assisteren om een inspirerende foto te vertalen naar de eerste schets en een conceptmodel. En door het voorstellen van nieuwe ideeën, gebaseerd op alle beschikbare kennis uit het verleden en het automatisch genereren van tekeningen, rekening houdend met de standaarden en productie-eisen, tijdens de engineeringfase. Daarom wordt SOLIDWORKS, de veel gebruikte software voor 3D-modelleren en simuleren, dit jaar uitgebreid met een AI-aangedreven assistent, die de softwaregebruiker tijdens het creatieve proces ondersteunt.

Een andere AR/VR-toepassing die volgens Dassault Systèmes bestuursvoorzitter Bernard Charlès door AI een boost gaat krijgen is het inrichten van woningen, kantoren en andere verblijfsomgevingen. Tijdens het 3DEXPERIENCE World event in februari liet hij zien hoe eenvoudig je tegenwoordig met een mobiele telefoon de huiskamer of andere ruimtes kunt scannen, om AI daar automatisch een 3D-model van te laten maken. Vervolgens kun je met de gratis app HomeByMe en daarin beschikbare interieurbibliotheken de inrichting opnieuw stijlen, met of zonder VR en met familie en vrienden delen via de social media kanalen.

 Ontwerpinnovaties

Net als nieuwe materialen en productietechnieken maakt het combineren van AI en AR/VR-technieken ook ontwerpinnovaties mogelijk. AR- en VR-brillen bieden ontwerpers en kunstenaars namelijk de mogelijkheid om in hun 3D-ontwerp van een product of kunstwerk te stappen en vanuit dat perspectief de vormgeving te beïnvloeden. Maar ook een fysiek product of kunstwerk uit te breiden met een QR-code, die mensen na het scannen daarvan een unieke digitale AR/VR-experience laten meemaken. Bijvoorbeeld een geschilderde historische scène levensecht ervaren, of een foto te verdiepen met een 3D-beleving.

Een Nederlandse designer die voorop loopt met het integreren van de fysieke en digitale wereld is Ralf Gloudemans. Ralf ontwerpt in een 3D-modelleeromgeving met behulp van een VR-bril en materialiseert vervolgens zijn ontwerpen op ambachtelijke wijze in de fysieke wereld. Een voorbeeld daarvan is de uniek vormgegeven collectie keramische vazen en schalen van het ‘Transcending: Mesh to Matter’ project, waarmee hij vorig najaar tijdens de Dutch Design Week de Melkweg Award heeft gewonnen. Op een vergelijkbare wijze werkt Ralf inmiddels ook aan verlichting- en meubelontwerpen.

Peter Gloudemans, Co-Workx is PR-partner van Dassault Systemes

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant