Home Maatschappelijke Reality Studenten ontwikkelen SmartCards AR-app voor neurodivergenten

Studenten ontwikkelen SmartCards AR-app voor neurodivergenten

door Anne van den Berg

Om neurodivergente studenten met aandoeningen als dyslexie, ADD, ADHD of autisme te helpen studeren, hebben studenten van de University of Connecticut een AR-app ontwikkeld. Justin Nappi en Sudiksha Mallick hebben het leerplatform SmartCards AR ontwikkeld, dat augmented reality combineert met flashcards. Studenten kunnen de fysieke kaarten scannen met hun tablet waarna het apparaat de bijbehorende informatie met AR toont.

Justin Nappi studeert in geïndividualiseerde adaptieve programmering en ontwerp. Hij werkt aan de ontwikkelings- en technologiekant. Sudiksha Mallick majors in zowel politieke wetenschappen als mensenrechten. Zij wordt de woordvoerder van de start-up. De augmented reality-app SmartCards AR is speciaal ontworpen voor neurodivergente leerlingen in groep 2 tot en met 5. Deze leerlingen hebben leerproblemen als gevolg van dyslexie, ADD, ADHD of autisme.

Idee gebaseerd op eigen ervaring

“Het was gewoon iets dat ik in mijn achterhoofd had door mijn ervaring met videogames toen ik opgroeide en hoe ze me hielpen groeien als persoon, en ook door mijn ervaring met het onderwijssysteem”, legt Nappi uit. “Ik had niet-gediagnosticeerde ADHD toen ik opgroeide. Gelukkig deed ik het goed op school en kreeg ik de steun die ik nodig had, maar toch hoorde ik deze leraren altijd zeggen: ‘Let op; stop met het afleiden van je klasgenoten’ en ze letten constant op mijn gedrag.”

De SmartCards AR-app werkt met fysieke kaarten die werken als flashcards met afbeeldingen en stukjes informatie. Wanneer de kaarten echter worden gescand met behulp van de SmartCards-webapp, wordt de informatie bijna tastbaar met een bijbehorende scène in augmented reality. De eerste kaarten draaien om het zonnestelsel. Ze hebben de kaarten zelf getest en zijn deze met een bureau verder aan het ontwikkelen. De kaarten moeten tegen april 2023 in handen van leerlingen zijn, zodat ze deze kunnen testen en gebruikersfeedback kunnen geven.

SmartCards AR-app toont lagen van de aarde

De leerlingen interacteren vervolgens met deze informatie met handgebaren en knoppen. “Dus als je over de aarde leert, willen we dat je de lagen van de aarde uit elkaar kunt halen en er op die manier naar kunt kijken”, zegt Nappi. De kaarten hebben echter ook interactie met elkaar. Als de leerlingen de kaartjes aarde en maan pakken, bij elkaar leggen en scannen met de webapp, wordt de maan getoond in een baan om de aarde. Ze krijgen ook gerelateerde feiten over de maan en de aarde.

“[Justin en ik] hadden onmiddellijk contact met ons doel om de manier waarop we over onderwijs denken te veranderen, en de manier waarop we naar onderwijs kijken, en de manieren waarop onderwijs beperkt is tot alleen bepaalde soorten studenten”, zegt Mallick. Toen ze met onderzoek begonnen, ontdekten ze dat 1 op de 4 leerlingen tegenwoordig neurodivergent is en verschillende leerstijlen heeft die vaak niet in de traditionele omgeving worden gegeven. Volgens Mallick worden deze leerlingen daardoor vaak uit de klas gehaald, waardoor de kloof tussen hen en hun leeftijdsgenoten nog groter wordt.

Gestart in het voorjaar van 2021

Nappi en Mallick begonnen met het ontwikkelen van SmartCards AR tijdens een cursus in het voorjaar van 2021 genaamd ’the Enterpreneurial Journey’, geleid door David Noble, directeur van het Peter J. Worth Institute for Entrepreneurship and Innovation, en Tara Watrous, het hoofd van de transformatie van ondernemers bij het Werth Institute. In deze les werden ze uitgedaagd om een oplossing te bedenken voor een maatschappelijk probleem. Nu Nappi en Mallick een volwaardige start-up runnen, adviseren Noble en Watrous hen nog steeds en bieden ze kansen, zoals deelname aan de Big East Start-Up Challenge.

“Ik heb vaak het gevoel dat wanneer ik praat met mijn collega’s op andere scholen die aan ondernemerschap hebben gedaan, het deze moordende, competitieve omgeving is waarin je constant probeert de ladder te beklimmen”, zegt Mallick. “Je probeert constant andere mensen voor te zijn. Je probeert ze naar beneden te trekken om op te staan. Terwijl het verschil dat ik zie bij UConn – zoals wat David [Noble] echt heeft gecreëerd – is dat we allemaal proberen elkaar omhoog te trekken om ons allemaal samen te brengen.

Trots op vooruitgang SmartCards AR

Mallick en Nappi zien nog veel werk in het verschiet, maar ze zijn trots op hoeveel ze zijn gegroeid als ondernemers na te zijn begonnen met weinig tot geen ervaring. Zoals Nappi deelt, zijn ze ook toegewijd aan het doel om “iedereen bij het leerproces te betrekken en niet te discrimineren op basis van hoe je leert.” Mallick vult aan: “Van al die momenten waarop we hadden kunnen stoppen, zijn we doorgegaan. We dachten dat dit iets was dat we echt wilden zien. Ik denk dat het laat zien hoeveel we ook om de kwestie geven.

Misschien vind je deze berichten ook interessant