Home Reality in beeld AI blijft het succes van Metaverse versnellen

AI blijft het succes van Metaverse versnellen

door Randall van Poelvoorde

Stel je voor dat je jouw droomhuis kunt bedenken. Misschien heeft het hoge, gewelfde plafonds, een knetterende open haard en uitgestrekte ramen die uitkijken op een rustig meer. Of misschien is het een ademende metalen koepel die op een vurige planeet staat en vol zit met buitenaardse butlers. Wat als je een alinea over die huizen zou kunnen schrijven en vervolgens direct virtuele versies ervan zou kunnen betreden en al jouw vrienden zou kunnen meenemen?

Dankzij recente ontwikkelingen in AI zoals ChatGPT en DALL-E is een toekomst waarin gebruikers hun eigen vreemde, meeslepende werelden kunnen creëren niet ver weg. In de herfst werden drie nieuwe tekst-naar-3D-generatoren aangekondigd: GET3D van Nvidia, Make-a-Video van Meta en DreamFusion van Google.

En Metaverse-bouwers gebruiken al tekstgeneratoren zoals ChatGPT – die reageert op tekstprompts met verbluffende beheersing en intelligentie – en visuele generatoren zoals DALL-E – die beelden creëert uit tekstprompts – om nieuwe werelden en ontwerpen te bedenken.

Ik denk dat deze AI-technologieën cruciaal zullen zijn voor het bouwen van virtuele werelden die rijk zijn aan details en aanpasbaar zijn – dat we de sleutel in handen hebben voor het creëren van omgevingen waar gewone mensen daadwerkelijk tijd in willen doorbrengen.

Karakters en werelden tot leven brengen door middel van spraak

AI-services hebben met name een grote impact op de creatie van Metaverse omgevingen. Virtuele werelden moeten rijk zijn aan details in hun landschappen, objecten en architectuur.

AI kan aan de hand van prompts die omgevingen veel sneller opbouwen dan een mens dat met de hand kan doen. Vergelijk het proces met een verbeterde versie van het bouwen van een Pinterest-moodboard: je zoekt naar een esthetiek of design, richt je op een specifieke iteratie ervan die je leuk vindt en bouwt langzaam een overkoepelende visie uit.

Zo kunnen AI-gebruikers uiteindelijk virtuele 3D-omgevingen creëren zonder een achtergrond in ontwerp of architectuur nodig te hebben: eerst kamers, dan gebouwen en vervolgens hele werelden.

Misschien vind je deze berichten ook interessant