Home Real hardware Sony lanceert ‘Spatial Content Creation System’

Sony lanceert ‘Spatial Content Creation System’

door Marco van der Hoeven

Sony Corporation een nieuw ‘Spatial Content Creation System’ aangekondigd. Dit systeem omvat een XR-headset uitgerust met 4K OLED Microdisplays, en controllers die ontworpen zijn voor interactie met 3D-objecten en nauwkeurige aanwijzingen. Het systeem is bedoeld om makers te helpen bij het produceren van geavanceerde 3D-content.

In samenwerking met verschillende ontwikkelaars van 3D-productiesoftware, streeft Sony ernaar om een reeks toepassingen in de entertainment- en industrieel ontwerpsectoren te ondersteunen. Aanvankelijk werkt Sony samen met Siemens, een bedrijf in industriële technologie, om oplossingen voor immersief ontwerp en collaboratieve productengineering te introduceren. Deze samenwerking zal software van het Xcelerator open digitale businessplatform van Siemens gebruiken.

Het nieuwe systeem wordt naar verwachting later in 2024 beschikbaar, met verdere details over specificaties, lanceerdatum, regio’s, prijzen, verkoopkanalen en softwarecompatibiliteit die nog door Sony en haar partners bekendgemaakt moeten worden.

Het systeem’s XR-headset is uitgerust met 4K OLED Microdisplays en Sony’s eigen renderingtechnologie, waardoor real-time, high-definition en realistische rendering van texturen van 3D-objecten en menselijke gezichtsuitdrukkingen mogelijk is. Het bevat video-doorzichtfunctionaliteit en ruimtelijke herkenning, met in totaal zes camera’s en sensoren. Het systeem bevat ook een ringcontroller voor intuïtieve manipulatie van objecten in virtuele ruimte en een aanwijscontroller voor nauwkeurige aanwijzingen.

Makers kunnen het systeem gebruiken om real-scale 3D-modellen te zien en aan te passen in een Extended Reality (XR) omgeving. Het systeem ondersteunt remote, real-time review tussen locaties en integreert met applicaties van derden voor 3D-creatie.

Het apparaat wordt aangedreven door Qualcomm Technologies, Inc.’s Snapdragon XR2+ Gen 2 Platform, dat de beeldkwaliteit en gebruikers- en ruimtetrackingmogelijkheden voor XR-ervaringen verbetert.

Sony heeft ook andere technologieën ontwikkeld ter ondersteuning van ruimtelijke contentcreatie, waaronder het “mocopi™” mobiele motion capture-systeem en ruimtelijke realiteitsdisplays. Deze technologieën zijn bedoeld om het gebruik van 3D-computergraphics in verschillende creatieve velden te vergemakkelijken.

Cedrik Neike, lid van de Raad van Bestuur van Siemens AG en CEO van Siemens Digital Industries, heeft commentaar gegeven op de samenwerking met Sony, waarbij hij de potentie voor immersieve engineering en het belang ervan voor de industriële metaverse benadrukt.

Said Bakadir, Senior Director of Product Management bij Qualcomm Technologies, Inc., sprak over de mogelijkheden van de Snapdragon XR2+ Gen 2 in het mogelijk maken van innovatieve ruimtelijke contentcreatie.

De headset van het systeem beschikt over een 4K-resolutie, een breed kleurengamma en ondersteunt gesplitste rendering, die de renderbelasting verdeelt voor stabiele en high-definition rendering van grote 3D-modellen.

De controllers van het systeem zijn ontworpen voor intuïtieve en nauwkeurige bediening bij ruimtelijke contentcreatie. De headset heeft een comfortgericht ontwerp, met een klapmechanisme dat een gemakkelijke overgang tussen fysieke en virtuele ruimtes mogelijk maakt.

Sony’s samenwerking met Siemens bij de lancering zal zich richten op de integratie van het systeem met de NX Immersive Designer-software uit de Siemens Xcelerator-portfolio, gericht op het verbeteren van ontwerp-, review- en samenwerkingstools in het veld van industrieel ontwerp en productengineering. Een video die de ruimtelijke contentcreatie-ervaring mogelijk gemaakt door deze samenwerking demonstreert, is online beschikbaar.

Misschien vind je deze berichten ook interessant