Home Real hardware XR-markt evolueert richting dienstverlening

XR-markt evolueert richting dienstverlening

door Marco van der Hoeven

Naarmate XR-oplossingen steeds meer gebruikt worden voor zakelijke toepassingen verandert de vraag die aanbieders krijgen. Want het aanschaffen van hardware via een webshop is weliswaar eenvoudig, maar integreren van die hardware in een complete oplossing vraagt meer kennis van integratie. Zo ziet Unbound XR, een van de grotere XR hardware-aanbieders van Nederland, de vraag naar complete oplossingen toenemen.

Bij de laatste editie van de Immersive Tech Week was Unbound XR prominent aanwezig. “Het was de eerste keer dat wij het zo groot hebben aangepakt”, zegt directeur Remco de Jong. “Voorheen hadden we een kleine stand, of deden we mee met een fabrikant.”

“We zijn een relatief klein en efficiënt team, dus als wij aan zo’n evenement meedoen dan moet ik eigenlijk mijn hele team daarnaartoe sturen. Dus hebben we besloten om met een aantal hardwarepartners samen te werken. Dat was een doorslaand succes. We hadden een hardwarehoek gecreëerd die heel populair was, waar grote rijen stonden te wachten. Ook onze hardwarepartners waren enthousiast.”

Toepassingen

Naar eigen zeggen heeft hij er mooie opdrachten aan overgehouden. “Bedrijven zagen wat we aan dienstverlening in huis hebben. Want dat is wel een trend in deze markt: het gaat steeds meer om de diensten, de hardware bestellen mensen gewoon via onze webshop.”

De Jong spreekt daarom over Integrated Products. “Iedereen kent ondertussen wel de VR-bril, daar hoef je niet zoveel over uit te leggen. Maar wanneer je die aan een bedrijf levert heeft het bedrijf een toepassing in gedachten met onder meer software en beheer. En wat zij dan niet willen is dat ze na aanschaf van de headsets hun toch al drukke IT-afdeling meer werk bezorgen. Dat kunnen wij voor hen doen.”

Integratie

Dus in plaats van alleen de bril naar de klant toe sturen, combineert Unbound de levering van hardware met het voorinstalleren van benodigde software, en voegt voor beheer Mobile Device Manager toe. “En veel klanten vragen ook opbergoplossingen om de headset veilig op te bergen en oplossingen voor hygiëne, als er meer mensen gebruik maken van de bril.”

“En er zijn bedrijven die vragen om totale integratie, bijvoorbeeld een flightcase met tien headsets erin, allemaal uitgerust met een Mobile Device Manager en applicaties. In die case wordt de hardware in één keer opgeladen.” Onder meer de Nationale Politie, de Politieacademie, de Brandweer, een aantal universiteiten in Nederland hebben dergelijke totaaloplossingen ingekocht voor diverse toepassingen.

Support

In lijn met deze trend neemt ook de vraag naar aftersales toe. Dat loopt van eenvoudige support opties voor een jaar, tot aan extra garantie voor meerdere jaren. De Jong: “Want met Virtual Reality-headsets is het net als met smartphones, mensen laten die wel eens vallen, of ze stoten bijvoorbeeld tegen een muur met de controller. Als je niet iedere keer nieuwe hardware wilt aanschaffen  kun je het laten verzekeren. Daarvoor werken we samen met Harmony, een bedrijf dat speciale verzekeringen heeft ontwikkeld voor XR hardware.”

Dit weerspiegelt ook het toenemende bedrijfskritische karakter van XR-oplossingen. “Sommige organisaties zijn zo afhankelijk van die hardware dat ze niet een of twee weken week zonder kunnen zitten. Dan liggen trainingen stil, of kunnen ze geen opname maken voor hun klant met een dure 360 graden-camera. Afhankelijk van het ondersteuningspakket krijgen ze dan gewoon een vervangend apparaat toegestuurd, zodat ze kunnen doorgaan met hun business.”

Onderhoud

Een gerelateerde vraag tenslotte is die naar onderhoudsdiensten. “Als organisaties die afnemen komen we één keer of twee keer per jaar langs om het volledige portfolio aan hardware technisch na te lopen, te updaten en schoon te maken. In het meest uitgebreide geval hebben klanten dus full service, inclusief uitgebreide garantie, verzekeringen, vervanging, service en onderhoud.”

De ontwikkelingen gaan snel, maar de hardware die nu op de markt is heeft met name vanwege de vrij grote omvang nog beperkingen. “De innovaties bij de headsets die er nu aankomen zitten vooral op het gebied van resolutie, maar dat gaat uiteindelijk niet zorgen voor de grote doorbraak van XR. Die doorbraak komt volgens mij vooral door de vormgeving van de bril. Wanneer die gaat lijken op een gewone bril zoals veel mensen die dagelijks op hebben wordt het veel aantrekkelijker XR te gebruiken.

Informatie

“Wanneer zij daar vervolgens extra informatie op kunnen krijgen zodat zij hun smartphone niet meer uit de zak hoeven te halen is dat een enorm voordeel. Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat we dat gemiddeld honderd keer per dag doen. Met zo’n bril kun je informatie bekijken en videobellen, zonder mobiel in je hand.”

“Dus als de vormfactor gaat veranderen naar iets wat licht op je hoofd zit en geen ongemak geeft, èn waardoor je er niet uitziet als iemand met een doos op zijn hoofd wordt XR aantrekkelijk voor een nog breder publiek. Dan zullen we zien dat laptop, tablet en smartphone snel vervangen worden door extended reality oplossingen.”

Privacy

Hij besluit: “Naarmate XR meer zakelijk wordt ingezet wordt ook het vraagstuk van de privacy belangrijker. Het is essentieel om te weten wat er gebeurt met de ruwe data, dus beelden, geluiden, biometrische kenmerken die terug te leiden zijn leiden tot een persoon of andere betekenisvolle informatie.”

“Nu is het soms nog lastig om dat uit de uitgebreide voorwaarden van de leveranciers te halen. Ik hoop dat de privacy statements van de leveranciers daar zo snel mogelijk glashelder over gaan worden, zodat het voor bedrijven en organisaties als scholen duidelijk wordt dat dergelijke informatie nooit buiten die bril om komt. Ik denk dat je dan veel spanning wegneemt die nu in de markt leeft.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant