Home Real people Effectief trainen in de Metaverse

Effectief trainen in de Metaverse

door Marco van der Hoeven

Een van de meest veelbelovende toepassingen van de Metaverse, in ieder geval op korte termijn, is de mogelijkheid om immersive opleidingen te volgen. Het Drentse Provrex is al jaren gespecialiseerd in het visualiseren van opleidingen met een game engine, en de eerste stappen richting een geïntegreerde omgeving worden nu gezet. Rocking Reality sprak hierover met Jos Harms.

“We zijn zes jaar geleden begonnen om te kijken hoe je op een andere manier gevisualiseerd kunt opleiden”, zegt Jos Harms, eigenaar van Provrex. “Want zien is een belangrijke factor in effectief leren.” Aanvankelijk begon Provrex met het aanbieden van oplossingen op basis van 360 graden-camera’s. Die werden ingezet in bijvoorbeeld woningbouw en machinebouw. Dat werd vervolgens gecombineerd met gamification en VR om te komen tot complete educatieplatforms om mensen te trainen in diverse vaardigheden. Dat gebeurt bijvoorbeeld al in de zorg en bij handhaving door BOA’s.

Ook in de markt voor opleidingen komt de Metaverse langzaam in beeld.  Harms: “Het zijn nu nog allemaal losse omgevingen, vooral omdat de huidige hardware het anders niet aankan. Maar we werken nu wel aan een platform waarop scholen aangesloten zijn waarop ze zelf keuzes kunnen maken, en naadloos toegang hebben tot verschillende omgevingen, van vliegtuig tot straat tot zorginstelling.”

Waarde

De subomgevingen die we Provrex nu ontwikkelt in een game-engine moeten daarin samenkomen in één consistente omgeving, waar mensen in singleplayer of multiplayer kunnen trainen. “Het is een spannende markt waarin de ontwikkelingen snel gaan . Zes jaar geleden moesten we nog veel uitleggen over dergelijke trainingen. Maar nu we een breed portfolio van trainingen hebben opgebouwd zien steeds mee organisaties de waarde in van trainen in VR.”

Scholen zijn volgens hem op dit moment de koplopers. “Zij zien de waarde in van trainen op deze manier. Die zijn al meer dan twintig jaar gewend aan gesimuleerd trainen. Voor het bedrijfsleven hebben we ook VR-trainingen opgezet, maar die vinden het vaak eerst nog heel spannend. In de bouwwereld is immersive leren nog niet ingeburgerd, maar als we laten zien wat er nu allemaal al kan dan zijn ze wel onder de indruk.”

Hardware

De technologie is steeds beter in staat deze ontwikkeling te faciliteren. De recente lancering van de Meta Quest Pro bijvoorbeeld is een nieuwe stap in de goede richting. ‘We hebben nu bijvoorbeeld wel een VR klaslokaal waar we met mensen vanaf verschillende locaties bij elkaar kunnen zetten, maar daarvan is de grafische kwaliteit nog beperkt, Met de nieuwe generatie headsets, en de bijbehorende Metaverse-omgeving die je erbij kunt bouwen, krijg je fantastische kwaliteit voor dergelijke oplossingen. Ook voor augmented reality.”

Hij is enthousiast over de snel groeiende mogelijkheden van dergelijke hardware. “Ik denk dat we over vijf jaar geen mobiele telefoon meer hebben. Dat klinkt misschien vreemd, maar met de mobiele telefoon zelf is het ook snel gegaan. Kijk naar wat Google allemaal vervangen heeft. In feite zijn dat al md eerste informatiestromen in de Metaverse geweest. En wat we nu gaan toevoegen is de virtuele component, bijvoorbeeld in ontmoetingen met elkaar. Dat doen we weliswaar al online, maar in 2D. Dat wordt veel realistischer in de Metaverse.”

Verbinden

De Metaverse beschrijft hij dan ook als een hybride, dynamische digitale omgeving waarin mensen elkaar kunnen ontmoeten. “Het is een digitale verbindingsomgeving, technisch, sociaal, emotioneel, voor e-commerce, voor trainingen, voor spelen. Het zijn verschillende verbonden domeinen waar je dingen kunt doen die je nu fysiek doet. Ook de energietransitie speelt hierin een rol. Je hoeft bijvoorbeeld niet meer te reizen, maar je kunt mensen wel levensecht ontmoeten.”

Technisch zijn er nog wel wat hindernissen te nemen, maar de ontwikkelingen gaan snel. “We moeten nog wel een paar iteraties door, maar er is al steeds meer mogelijk, kijk naar de ontwikkelingen in drones, robotics en AI. We gaan naar een digitale transformatie toe waarvan we nu nog niet kunnen voorzien hoe ver die gaat voor de maatschappij.”

Vaardigheden

“We hebben de kennis in huis om met onze platformen de Metaverse vorm te geven. Bijkomend voordeel voor ons is dat we in deze regio geen enkel probleem hebben om goede mensen te vinden, omdat er hier niet veel technologiebedrijven zitten. En de mensen die hier van school komen willen graag voor ons werken om de toekomst vorm te geven met innovatieve technologie.”

Hij besluit: “De grootste valkuil is dat sommige bedrijven nog niet zover zijn, en niet weten wat er allemaal kan. Dan houden ze ons niet meer bij. Dat moeten we dus goed blijven uitleggen, en kunnen aangeven waar ze moeten beginnen. Want steeds meer mensen willen wel iets doen met deze technologie, want ze hebben wel iets gehoord over de Metaverse, maar ze hebben geen idee hoe ze dat moeten doen. Dar ligt voor ons een taak.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant

1 comment

Effectief trainen in de Metaverse – Immersive Learning News 8 november 2022 - 00:39

[…] Effectief trainen in de Metaverse Effectief trainen in de Metaverse was last modified: November 6th, 2022 by TorstenFell MetaverseVR 0 comment 0 Facebook Twitter Google + Pinterest previous post […]

Comments are closed.