Home Reality in business Wereldwijde Vogue ontwikkelt metaverse met virtuele kunst

Wereldwijde Vogue ontwikkelt metaverse met virtuele kunst

door Anne van den Berg

Het tijdschrift Vogue ontwikkelde een metaverse met een oceaanthema om 24 artiesten te showcasen. Vogue China startte het project en ontwikkelde de Vogue Meta-Ocean als thuisbasis van de eerder ontwikkelde avatar Infni+. Het ging de wereld over toen ze de wereldwijde redactie uitnodigden om virtuele kunst te nomineren om de Meta-Ocean te vullen. Vogue’s hoofdredacteur Anna Wintour is helemaal voor: “Mode is altijd al over het uitdagen van de normen geweest.”

Op 30 september 2022 heeft Vogue Meta-Ocean haar deuren geopend voor een wereldwijd publiek. Bezoekers kunnen zowel een bovenwaterland als een mythische onderwaterwereld verkennen. Daar kunnen ze genieten van de digitale sculpturen van 24 kunstenaars die zijn genomineerd door de redacties van India, Australië, Mexico en Latijns-Amerika, Japan en China. Veel stukken zijn geïnspireerd op septembernummers van Vogue en dragen digitale mode. In de loop van de tijd worden naar verwachting meer stukken en artiesten toegevoegd.

Virtuele kunst

Het is logisch dat Vogue een virtuele wereld heeft ontwikkeld en virtuele kunst tentoonstelt, volgens Anna Wintour, wereldwijde hoofdredacteur van Vogue en chief content officer van Condé Nast: “Mode heeft altijd gedraaid om creatieve vrijheid en om het uitdagen van normen. Of je je nu al in een metaverse kleedt of niet, het nieuwe denken in digitale mode en virtuele mode is fascinerend om te zien. Ontwerpers die op deze manier werken, worden alleen maar bekender en invloedrijker en ik ben benieuwd wat ze hierna gaan doen.”

Bijdragende artiesten zijn onder meer:

  • Anushka Tendolkar (India), die sculpturen maakte als onderdeel van de onderwaterstad Atlantis.
  • Samy LaCrapule (Frankrijk), die uit Italiaanse renaissance-canons putte om beelden te maken van Bottega Veneta, Versace en Valentino.
  • Momo Chen (China), wiens werk (oorspronkelijk gemaakt voor het januarinummer van Vogue China) de vijf elementen vastlegt zoals gedefinieerd door Chinese filosofen.

Het virtuele huis van Infni+

virtuele kunst Vogue

Vogue Meta-Ocean is de virtuele thuisbasis van het eerder gemaakte Infni+ (spreek uit: Infinity) door Vogue China. Infni+ was een avatar die verscheen in een uitgave van Vogue+ en werd gemaakt door de Chinese digitale kunstenaar Cattin Tsai, met behulp van de Unreal Engine van Epic Games. Volgens Margaret Zhang, hoofdredacteur van Vogue China, is de Meta-Ocean een manier om de virtuele wereld uit te breiden buiten de voorpagina waar Infn+ te zien was. Een groep Chinese schrijvers, kunstenaars, dichters en virtueel avatartalent hielp bij het opbouwen van het achtergrondverhaal van Infni+.

Om de onderwaterwereld te vullen met wereldwijde kunst, heeft Vogue China een open oproep gedaan voor nominaties van wereldwijde redactieteams, zegt Zhang. “De oceaan als concept is zo globaal, dus we gebruikten het als haar oorsprongsverhaal om digitale kunst en talent over de hele wereld te laten zien. Veel van de kunst verwijst naar mode, als een poging om te onderzoeken hoe mode verschijnt in metaverse ruimtes en hoe digitale mode de manier verandert waarop we shoots benaderen”, voegt Zhang toe.

Niet alleen modieuze virtuele kunst

Digitale kunstenaar Tsai, die samen met zijn fictieve Infni+-personage de gastredacteur was van het juninummer van de titel, droeg ook werken bij die zijn geïnspireerd op het onderwaterleven van de oceaan. Hij stelt zich een “parallel universum” voor dat “een ander begrip van de wezens zelf” biedt, aangezien de virtuele oceaanwereld ook dient om bedreigde soorten zeeleven onder de aandacht te brengen ter ondersteuning van het behoud van de oceaan.

Toekomstige wereldwijde plannen voor de Meta-Ocean omvatten extra makers en werken, plus digitale verkoop van verzamelobjecten, inclusief NFT’s (waar de wetten dit toelaten), ter ondersteuning van campagnes die het bewustzijn en alfabetisering van de oceaan bevorderen, in samenwerking met het luxe NFT-platform TRLab. Maar het gebruik van virtuele werelden om mode weer te geven of zelfs digitale mode te verkopen is niet gebruikelijk, sommigen zijn misschien zelfs sceptisch als ze loyaal zijn aan de traditionele.

De volgende fase van virtuele mode

Virtuele kunst van Vogue Meta-OceanSommige kunstenaars en modeontwerpers omarmen echter het virtuele, door het fantasierijke te overbruggen door het bekende, zoals de Australische kunstenaar Justin Ridler, die samen met zijn modeontwerpster, vrouw Sarah, aan zijn virtuele kunst werkte. Hij zegt: “Er is een esthetische neiging om datgene te creëren wat fysiek onmogelijk is. Het wordt steeds belangrijker in ons werk om daarachter te blijven en het werk te baseren op iets waarvan we denken dat het begrijpelijk is binnen de menselijke ervaring.”

We gaan een nieuwe fase van internet in, maar tijdschriften en mode zijn nog aan het zoeken naar de mogelijkheden die het biedt. Hoofdredacteur Zhang zegt: “Er is niet veel tijd geweest voor beperkende normen of verwachtingen om innovatie te verstikken, en we zien een veel grotere diversiteit in denken. Elk stuk digitale mode of kunst in Vogue Meta-Ocean is compleet anders in stijl en verhaal dan het volgende.”

Bron: Vogue Business

Misschien vind je deze berichten ook interessant