Home Real people De Metaverse in praktijk: Siemens en Boeing

De Metaverse in praktijk: Siemens en Boeing

door Marco van der Hoeven

Wat is de industrial Metaverse en waarom is het nu al belangrijk? Deze vraag was vorige week het thema van een online congres dat werd georganiseerd door IIoT World. Alle ingrediënten van de zakelijke Metaverse, van IoT en AR tot VR en AI, kwamen aan bod. Sprekers uit de praktijk waren onder meer vertegenwoordigers van Siemens en Boeing.

De Metaverse is in de industrie nu al meer dan een belofte. Een combinatie van technologieën als AI, VR, AR en IoT zorgt voor technologische infrastructuur die volop wordt gebruikt, zij het vaak in losse oplossingen. Maar het gebruik hiervan neemt toe, en volgens IIoT zal die markt over drie jaar een omvang hebben van 540 miljard dollar in omzet. Wat gebeurt er ondertussen concreet?

Dr. Annika Hauptvogel, Head of Technology & Innovation Management bij Siemens, legt uit: “De industriële Metaverse is niet zomaar een virtuele plek. Het is een virtuele wereld, die verbonden is met de echte wereld. Dat maakt het uitdagend. Maar het helpt ons wel om problemen in de echte wereld op te lossen in een virtuele omgeving. Dàt is waar de industriële Metaverse om draait.”

Immersion

Voor de Metaverse zijn verschillende ingrediënten nodig. Ze vervolgt: “Ten eerste is dat immersion. Je moet het gevoel hebben dat je ècht op die plek bent. Dat is het verschil tussen de huidige simulatie en de industriële Metaverse in de toekomst. Het gaat om een fotorealistische toepassing van de echte wereld.

“Ten tweede is het belangrijk om realtime samen te werken, zodat iedereen tegelijkertijd in die omgeving kan zijn. Dan kun je dingen bekijken en bijvoorbeeld in de fabriek, in vliegtuigen of in treinen rondlopen. Wat we willen is de toekomst kunnen voorspellen en teruggaan in de tijd. Dat helpt ons om storingen te detecteren, en om de toekomst te voorspellen.”

Daarom is volgens haar cruciaal dat alles open is. “Dan kun je verschillende simulaties koppelen, van de engineeringfase en ontwerpfase tot de operatie. En natuurlijk moet alles veilig zijn, want het gaat om het uitwisselen van data tussen de echte en de digitale wereld. Daarom is het belangrijk om een ​​vertrouwde omgeving te hebben.”

Data

Sam Neblett, XR Architect en 3D Modeler bij Boeing, voegt daaraan toe: “Er is tot nu toe niet echt een beknopte definitie voor de Metaverse en de industriële Metaverse. Maar ik denk dat het in ieder geval een onderling verbonden wereld is, vergelijkbaar met vroeger het internet en web 2.0. Nu kijken we natuurlijk naar web 3.0, dat legt sterk de nadruk op door gebruikers gegenereerde content, vooral in gebieden waar je informatie of gegevens van verschillende machines probeert te krijgen, zoals vluchtdata.”

“Bij Boeing hebben we bijvoorbeeld allerlei telemetriegegevens van vliegtuigen nodig. Maar de Metaverse kan ook gebruikmaken van virtuele avatars in vergaderingen en voicechat om gebruikers een gevoel van aanwezigheid te geven. Voor mij zijn de meest impactvolle use-cases die ik heb gezien training, met name in complexe taken waar veel training vereist is. En inspectie op afstand, en visuele verkoopvisualisaties.

“En het is handig bij het omgaan met geografische afstand. Boeing heeft veel kantoren over de hele wereld, waar we tijdens de pandemie zagen dat iedereen op afstand ging werken. Veel mensen gaan nu terug naar de kantoren, maar veel mensen blijven ook nog steeds op afstand  werken. We gebruiken nu oplossingen als zoom, WebEx, en TeamViewer. De industriële Metaverse als concept kan al deze technologieën samenbrengen.”

Visualisatie

En afgezien van het aspect van de menselijke verbinding, is volgens hem visualisatie een enorm voordeel. “Bijvoorbeeld voor het kijken naar modellen op schaal in de ontwerpfase en de opleidingsfase. En wat zeker zo belangrijk is, is dat veel jongere, ambitieuze ingenieurs, technici en leidinggevenden opgroeien met deze technologieën, zoals VR-headsets en augmented reality. Bedrijven mogen dus niet in het verleden blijven hangen.”

Om aan de slag te gaan, moeten bedrijven eerst echt begrijpen wat het concept van Metaverse en XR is, en vervolgens wat het kan betekenen voor hun branche. “Wanner je goed begrijpt wat er allemaal mogelijk is, kun je gaan kijken naar gebieden waar verbetering mogelijk is Kijk hoe de Metaverse problemen kan verhelpen en mensen in je bedrijf dichter bij elkaar kunnen brengen.”

Hauptvogel: “Ik zou hieraan willen toevoegen dat je gedurende de levenscyclus van een product veel use-cases hebt. Beginnend met ontwerp en engineering, zal de industriële Metaverse helpen omdat het verschillende belanghebbenden aan tafel kan brengen, zelfs niet-technische stakeholders. Hierdoor kun je de klant al in een zeer vroeg stadium erbij betrekken. Neem bijvoorbeeld een trein, waar je al doorheen kan lopen voordat hij gebouwd is, om bijvoorbeeld zitplaatsen in te delen.”

Testen

“Ten tweede is testen en valideren een belangrijke use case die mogelijk wordt gemaakt door de Metaverse. Je kunt dingen echt testen in een virtuele omgeving voordat je ze bouwt en in de echte omgeving plaatst. Neem automatisch geleide voertuigen, om ze echt te testen en te valideren dat ze soepel lopen, is het goed om een ​​virtuele versie te hebben.”

“Voor dit alles is veel technologie nodig: digital twins, simulatie via kunstmatige intelligentie, de verbinding tussen de echte en de digitale wereld om de gegevens te verzamelen. Er is al zoveel technologie beschikbaar, en die helpt ons om aan de industriële Metaverse te bouwen.”

Installeren

Neblett: “Waar Boeing zich onder meer mee bezighoudt is augmented reality voor elektrische bedrading. We hebben applicaties ontwikkeld waarmee technici in de fabriek complexe draadinstallaties op vliegtuigen kunnen visualiseren, zodat zij precies weten waar ze de draden moeten aanleggen. Traditioneel gaven we technici gewoon 2D-tekeningen om te interpreteren. Die kunnen deze meters lang zijn. Nu kunnen ze naar het vliegtuig lopen en de leidingen installeren met behulp van augmented reality dankzij een overlay.”

Hauptvogel: “Een groot voordeel van de Metaverse is de waarde voor onze klanten, omdat we hem er al heel vroeg bij betrekken. We kunnen alles tot in detail testen, zodat zij uiteindelijk betere producten krijgen. Het tweede voordeel is de snelheid. We kunnen de time-to-market verkorten, gemakkelijker innoveren en sneller vooruitgang boeken. Dat is natuurlijk ook een voordeel voor onze klanten. En we kunnen het energieverbruik verminderen als we efficiënter werken. Dat zal ons uiteindelijk helpen om duurzamer te zijn, en dat is goed voor iedereen.”

 

 

Misschien vind je deze berichten ook interessant

1 comment

‘De Metaverse heeft jouw goedkeuring niet nodig’ - Rockingreality 11 november 2022 - 09:58

[…] je in dit artikel leest zijn de toepassingen zo logisch en goed dat men er met goed resultaat in blijft investeren. […]

Comments are closed.