Op de Web Summit begin november 2022 heeft BMW de ontwikkeling van ///M Mixed Reality auto-ervaring aangekondigd. Met deze nieuwe ervaring wordt het voertuig de controller in een virtuele wereld. Deze ervaring in de auto is beschikbaar in de nieuwe BMW M2. Frank van Meel, Chief Executive van BMW M GmbH, zei: “[Gebruikers] willen misschien racen in de nieuwste racegame met voertuigen die ze in het echt bezitten.”
BMW gebruikt mixed reality (MR) technologie van Varjo Technologies om hun auto’s in controllers te veranderen. Het gaat verder dan alleen digitale diensten in de auto, zegt Van Meel. De nieuwe ontwikkelingen zullen de fysieke en virtuele wereld van de gebruikers samenvoegen door van de auto een controller te maken. Hierdoor kunnen klanten hun voertuigen besturen in de nieuwste racegame, zei hij. De ///M Mixed Reality auto-ervaring is als eerste beschikbaar in BMW’s M2.
Mixed reality auto-ervaring voor M2 van BMW
Voor de ontwikkeling van M2 heeft BMW samengewerkt met gamebedrijven zoals Epic Games om de mogelijkheden te verkennen. Volgens Van Meel werkten deze bedrijven tot dan toe niet samen met autobedrijven, wat leidde tot echt innovatieve projecten. Hij zegt: “Met Epic hebben we de best mogelijke partner gevonden. We hebben veel ervaring opgedaan met hen en hun Unreal Engine.”
De manier waarop het werkt, is dat BMW of externe partners een racebaan kunnen opzetten op bestaande racebanen of op een lege parkeerplaats. Daarna stapt de racer in de auto, zet de Varjo XR-3 headset op en wordt ondergedompeld in een virtuele wereld. De gebruiker kan nog steeds het interieur van de auto zien, maar ziet buiten een virtuele racebaan. Gebruikers die de snelste ronden rijden en de meeste munten verzamelen die op de baan verschijnen, zijn de winnaars.
Bekijk de video hierboven van Nico DeMattia van BMWblog om een goed beeld te krijgen van de ervaring.