Home Reality in business BWM brengt visie op digital tot leven met i Vision Dee

BWM brengt visie op digital tot leven met i Vision Dee

door Anne van den Berg

BMW Group heeft zijn visie op de digitale rijervaring vormgegeven in de auto BMW i Vision Dee, die gepresenteerd werd tijden de Consumer Electronics Show (CES) 2023 in Las Vegas. Dee staat voor Digital Emotional Experience en daarmee heeft de auto een eigen persoonlijkheid gekregen waarmee de automobilist in gewone taal kan praten. De rijervaring is deels of volledig virtueel, naar de wens van de automobilist.  

BMW Group presenteerde zijn visie op de digitale rijervaring tijdens Consumer Electronics Show (CES), begin 2023 in Las Vegas. De BMW i Vision Dee, die onderdeel is van de NEUE Klasse, is een minimalistische uitvoering van de mid-size sedan met een eigen persoonlijkheid. Dee staat namelijk voor Digital Emotional Experience. De automobilist en omstanders kunnen praten met Dee en haar emoties worden zichtbaar door de expressieve ‘ogen’ van de auto.

Mixed Reality Slider

Naast de persoonlijkheid is de auto uitgerust met een display waarmee de automobilist een analoge of virtuele rijervaring kan creëren. De display, die de volledige breedte van de voorruit beslaat, is opgebouwd uit de Mixed Reality Slider en een uitgebreidere versie van de Head-Up Display. Met de slider kan de bestuurder augmented reality elementen toevoegen aan zijn omgeving of de buitenwereld volledig vervangen met een virtuele wereld.

“Met de BMW i Vision Dee laten we zien wat mogelijk is als hardware en software samenkomen. Zo kunnen we het volledige potentieel van digitalisering benutten om de auto te veranderen in een intelligente metgezel. Dat is de toekomst voor autofabrikanten – en ook voor BMW: de fusie van een virtuele ervaring met een echt rijplezier”, vertelt Oliver Zipse, Chairman of the Board of Management of BMW AG.

BMW i Vision Dee, een persoonlijke expressie

Naast de expressieve ogen van de auto kan de persoonlijkheid van de auto aangekleed worden met 32 verschillende kleuren. De oppervlakte bestaat uit 240 E Ink segmenten, die elk afzonderlijk aangepast kunnen worden. Zo kan de automobilist op elk moment het uiterlijk van de auto aanpassen. Daarnaast kan de automobilist ervoor kiezen om niet zelf zichtbaar te zijn, maar een avatar te projecteren op de ruiten.

“Met BMW i Vision Dee laten we zien hoe een auto naadloos geïntegreerd kan worden met het digitale leven en een vertrouwde companion kan worden. De auto zelf wordt een portaal naar de digitale wereld – met een automobilist die altijd in controle is”, aldus Adrian van Hooydonk, hoofd van BMW Group Design. “Op de juiste manier geïmplementeerd creëert technologie waardevolle ervaringen die je een betere automobilist maken en simpel gezegd, mensen en machines dichterbij elkaar brengen.”

In 2025 beschikbaar

De auto ziet er van buiten en binnen minimalistisch uit. Doordat de automobilist met Dee kan praten, zijn veel knoppen en displays vervangen met de Head-Up en Mixed Reality display aan de binnenkant van de voorruit. De eerste prototype van deze nieuwe auto die BMW als het toonbeeld van de digitale ervaring ziet, is ontwikkeld en wordt naar verwachting in 2025 in de markt gezet.

Misschien vind je deze berichten ook interessant