Home Reality in business Remco Sikkema: “Goede ontwikkeling dat de metaverse-hype afneemt”

Remco Sikkema: “Goede ontwikkeling dat de metaverse-hype afneemt”

door Anne van den Berg
Remco Sikkema over de metaverse-hype

Het nieuws over de metaverse-hype werd de afgelopen maanden gedomineerd door ontslagrondes en dalende investeringen. Dat klinkt negatief, maar volgens Remco Sikkema, Movella, heel normaal met zo’n alles veranderende ontwikkeling. Hij verwelkomt het juist: “Nu hebben we weer de tijd om na te denken over hoe de metaverse goed kan worden vormgegeven. Bijvoorbeeld als het gaat om veiligheid of het businessmodel.”

De definitie van de metaverse is redelijk breed en niemand is het erover eens, maar volgens Remco Sikkema, Senior MarCom Manager bij Movella, is dat juist het mooie eraan. Hij omschrijft de metaverse niet als een virtuele wereld. “Virtuele werelden zijn er genoeg, denk aan Roblox en Fortnite. Daarom definieer ik de metaverse als een moment in tijd, waarbij de scheiding tussen virtueel en de fysieke wereld steeds minder duidelijk wordt.”

Wandelen met een vriend, maar dan virtueel

Hij noemt een voorbeeld waarin die scheiding minder duidelijk is: “Ik loop elke dag een rondje met de hond en elke keer denk ik, wie zal ik nu eens bellen. Maar wat nou als ik iemand bij me heb. Je beamt ‘m als het ware in en dan kan diegene met je meelopen en dan een normale conversie hebt. Bijvoorbeeld ondersteund door augmented reality (AR) brillen. Dat zijn oplossingen waaraan ik denk als ik denk aan de metaverse.”

Als nu wordt gesproken in de mainstream media over de metaverse, dan wordt vaak gerefereerd naar de metaverse zoals die in het boek Snow Crash is omschreven. Het is een virtuele wereld, waarbij je in het digitale leven stapt door bijvoorbeeld een bril op te zetten. “We hebben die term geadopteerd, maar ik denk niet dat het is zoals we de metaverse zich gaat ontwikkelen.”

We hebben nog grote stappen te zetten

De ontwikkeling van de metaverse is al jaren aan de gang, maar de toekomst zoals Sikkema die voor zich heeft, is ook niet aan het einde van het jaar gerealiseerd, vertelt hij. “Ik denk dat het nog tien of zelfs twintig jaar duurt voordat we de echte metaverse hebben ontwikkeld. We moeten nog grote stappen zetten op het gebied van hardware, software, cloud, netwerk. Op dit moment is dat er nog niet klaar voor.”

Omdat de metaverse een langetermijnvisie vereist, is het volgens Sikkema niet gek dat er een neerwaartse ontwikkeling te zien is in de investeringen in de metaverse. “De laatste hype begon toen Facebook zijn naam veranderde in Meta. Investeerders zien die ontwikkeling en denken: daar zit geld in. Maar omdat het zo’n langetermijnverhaal is, hebben ze de return on investment niet goed ingeschat.”

Metaverse-hype gaat liggen

Eigenlijk vindt Sikkema het helemaal geen slechte ontwikkeling dat de metaverse-hype is gaan liggen. “Nu krijgen we als markt de tijd om goed na te denken over de metaverse. Nu zijn organisaties bezig om te kijken welke standaarden je nodig hebt, bijvoorbeeld, om interoperabiliteit te garanderen.” Maar die interoperabiliteit vereist van organisaties dat ze anders gaan nadenken en andere businessmodellen ontwikkelen, aldus Sikkema.

“Nu zie je dat elk bedrijf, zoals Apple, Epic en Unity allemaal hun eigen platform hebben. Maar waar het naartoe gaat is dat gebruikers zonder problemen tussen de platforms switchen en assets bijvoorbeeld ook meenemen naar de andere platforms. Dat betekent enerzijds dat je het risico loopt dat een gebruiker niet bij jou koopt, maar bij een concurrent. Maar aan de andere kant vergroot je je doelgroep en zet je juist veel meer om.”

Onderzoek doen naar nieuwe businessmodellen

“Je moet dan wel dingen loslaten. Bijvoorbeeld het idee dat je je eigen marketplace hebt. Het is een hele grote verandering en daarvoor is veel onderzoek nodig. Nu de metaverse-hype is gaan liggen, hebben mensen de tijd om hierover na te denken. Maar er wordt ook onderzoek gedaan naar hoe je veilig blijft, terwijl je vrij bent om te gaan en staan waar je wilt. Hoe zorg je dat jouw identiteit veilig is en hoe voorkom je diefstal”, aldus Sikkema.

Ondanks dat investeerders logischerwijs geen geduld hebben voor langetermijnontwikkelingen zoals de metaverse, blijft het dus continu in ontwikkeling. Sikkema vertelt: “De komende periode gaan bedrijven aan de slag met alpha- en bèta-releases, zoals bij het Nederlandse Your Open Metaverse (YOM). We zien dan stukje bij beetje waar het naartoe gaat. Daar kijk ik naar uit.”

Misschien vind je deze berichten ook interessant